Tudományos Diákkör    
 
 
2023. TDK
2022. TDK
2021. TDK
2020. TDK
2019. TDK
2018. TDK
2017. TDK
2016. TDK
2015. OTDK
2015. TDK
2014. TDK
2013. TDK
2013. Támop
2013. OTKD
2012. TDK
Felhívás
Meghívó 2012.
Állatorvos szekció
» Biológus szekció
Állatorvos zsűri
Biológus Zsűri
Díjak
Díjazottak
2012. Támop
2011. TDK
2010. TDK
2009. TDK
2009. OTDK
2008. TDK
2007. TDK
2006. TDK
2005. TDK
2004. TDK
2003. TDK
2002. TDK
Home » Archívum » 2012. TDK » Biológus szekció

Biológus szekció

Szintetikus cathinonok ("designer drogok") hatása a tanulásra és a korai neurogenezisre
Zsedényi Csilla Karina II. évfolyam
Semmelweis Egyetem, Anatómiai, Szövet-és Fejlődéstani Intézet
Témavezető: Dr. Ádám Ágota

Absztrakt:

A szintetikus pszichoaktív szereknek egy olyan csoportját, amelyek farmakológiailag és szerkezetileg is nagyon hasonlóak egy kábítószerként nyilvántartott vegyülethez „designer-drogként” vagy a köznyelvben „party-drogként” ismernek. Ezek a szerek könnyen beszerezhetőek az Internet adta lehetőségek által, így rohamosan terjednek, hatásukról azonban ez idáig csak nagyon kevés állatkísérletes eredmény, ill. humán vizsgálati adat áll rendelkezésre. Jelen kutatásban a szintetikus cathinonok csoportjába tartozó mefedron és butylon (MBDB, N-Metil-1-(3,4-metiléndioxi-fenil)-2-butánamin-hidroklorid) nevű szerek neurotoxikus és az agyfejlődésre, különös tekintettel a neurogenezisre gyakorolt hatását vizsgáltuk.

Kísérleteinkben madár modellrendszer segítségével az alábbi kérdésekre kerestük a választ: 1. Milyen hatásuk van ezeknek a drogoknak a fejlődő embrióra, különös tekintettel a neurogenezisre? 2. Milyen viselkedési hatásokat fejtenek ki a cathinonok családjába tartozó designer drogok? 3. Hogyan befolyásolják ezek az ágensek a striatummal kapcsolatos tanulási képességet?

A mefedron neurogenezisre gyakorolt hatásának vizsgálatához termékenyített tyúktojásokat kezeltünk mefedronnal (2 mg/tojás kg, in ovo) a 6. ill. a 10. embrionális napokon. A posztembrionálisan proliferáló neuronokat a striatum szubvetrikuláris zónájában kvantitatívan elemeztük jelzett nukleozid, bromo-deoxi-uridin (BrdU) beépülése alapján, amelyet immunhisztokémiai módszerekkel láthatóvá tettünk. A 10. embrionális napon kezelt állatok esetében szignifikáns csökkenést tapasztaltunk a keletkező idegelemek számában.

A 10mg/ttkg i.p. butylonnal kezelt csirkéken a kezelést követően koordinációs zavarokat figyeltünk meg, amely a poszturális kontroll elvesztésével, valamint erős hiperventillációval járt együtt. Ugyanilyen dózisban adott mefedronnál ezek a hatások nem voltak megfigyelhetőek.

A szociális izoláció által kiváltott stresszre adott választ (ún. „distress call” mérése) a mefedron befolyásolta, ti. a mefedronnal (10mg/ttkg i.p.) kezelt állatok a vizsgálat első 5 percében szignifikánsan több vészhívást hallattak, mint a kontroll csoport egyedei. A butylon (10mg/ttkg i.p.) esetében szignifikáns eltérést nem tapasztaltunk, de a kezelt állatok általános fizikai állapota nem tette lehetővé az izolációs teszt zavartalan lebonyolítását.

A striatummal kapcsolatos tanulási képességek vizsgálatához passzív elhárító tesztet alkalmaztunk, amelynek során a naposcsibéket 30 perccel a tanítás előtt mefedronnal (10mg/ttkg ip) kezeltük. Megállapítottuk, hogy a mefedronnak nem volt hatása a tanulásra, ha a tanítás előtt volt a kezelés, de a kezelt állatok 6 órával később a memória előhívás idején izolációs stressz nélküli hiperaktivitást mutattak.



Előadások listája