|
||||
Home
» Archívum
» 2020. TDK
» Állatorvos szekciók
SzekciókMakk Timea VI. évfolyam Állatorvostudományi Egyetem, Élettani és Biokémiai Tanszék Témavezető: Dr. Tóth István A közelmúltban végzett kutatások és felmérések hatására egyre elfogadottabb az az álláspont, hogy az állatorvostan-hallgatókat a hagyományos szakmai tudás mellett fel kell ruházni egyéb kompetenciákkal is, mint például a kommunikáció, vállalkozói- és digitális ismeretek. Ezek az ún. soft skill-ek, melyek oktatása Nyugat-Európában mára az állatorvos-képzés szerves részévé vált. A budapesti Állatorvostudományi Egyetem is bekapcsolódott az Európai Unió által támogatott ún. „SoftVets” (Pan-European soft skills curriculum for undergraduate veterinary education) oktatásfejlesztési projektbe, melynek célja egy olyan oktatási keretrendszer létrehozása, amely lehetővé teszi, hogy a hallgatók olyan készségekre tegyenek szert, amelyek birtokában könnyebben megbirkóznak a jövőbeli munkakörnyezetük okozta kihívásokkal és a szakma következtében rájuk nehezedő nyomás és feszültségforrások jelentős részével. A projekt elindulásakor létrejött egy egyetemi oktatókból, állatorvosokból és állatorvostan-hallgatókból álló szakértői csapat, melyhez 2018-ban csatlakoztam. Nemzetközi csapatunk célja, hogy felmérjük az állatorvosi szakmában a Soft skill-ekkel kapcsolatos európai igényeket, majd a szakirodalmi ajánlások és a munkaerőpiac elvárásait figyelembe véve összeállítsunk egy olyan ideális leírást, amely Európa-szerte alkalmazható a Soft-skillek átadására az állategészségügyi felsőoktatásban. A projekt első fázisában szakirodalmi kutatások és szakértői megbeszélések révén összeállítottuk azon kompetenciák listáját, amelyre egy frissen végzett állatorvosnak szüksége lehet. A listát három nagy témakörre osztottuk és a hallgatók által elérendő tudás szempontjából 4 szintre bontottuk (alap-, közép-, emelt- és szakértői szint). Az így létrehozott modell 10 kommunikációs, 8 digitális és 9 vállalkozói kompetenciát foglal magába. Ezt követően, a létrehozott lista alapján felépítettünk egy lehetséges tanmenetet a hallgatók számára, majd megalkottuk a soft-skillek leendő oktatóinak képzés-tervezetét. Egyetemünk egyike a három partnerintézménynek, melyek beemelték az ún. ’pilot-kurzust’ képzési rendjükbe. A kísérleti kurzus eredményeinek kiértékelésével hozzájárulunk az Európai Állatorvos-képző Intézmények Egyesületének (EAEVE = European Association of Establishments for Veterinary Education) munkásságához, hiszen a jövőben a soft-skillek oktatása az állatorvos-képző intézmények akkreditációjához kritérium feltétellé válik. Előadások listája |