Tudományos Diákkör    
 
 
2023. TDK
2022. TDK
Felhívás
Meghívó 2022.
» Szekciók
Zsűri
Díjak
Díjazottak
2021. TDK
2020. TDK
2019. TDK
2018. TDK
2017. TDK
2016. TDK
2015. OTDK
2015. TDK
2014. TDK
2013. TDK
2013. Támop
2013. OTKD
2012. TDK
2012. Támop
2011. TDK
2010. TDK
2009. TDK
2009. OTDK
2008. TDK
2007. TDK
2006. TDK
2005. TDK
2004. TDK
2003. TDK
2002. TDK
Home » Archívum » 2022. TDK » Szekciók

Szekciók

  • Alaptudományi előadások: Tolnay terem
  • Alkalmazott tudományi előadások: Aula
 
Állatorvostan-hallgatók kiégésének vizsgálata a motivációval és a feszültségoldási stratégiákkal összefüggésben
Varga Zsófia Ágnes IV. évfolyam
Állatorvostudományi Egyetem, Állattenyésztési, Takarmányozástani és Laborállat-tudományi Tanszék
Témavezető: Fodor Kinga

Absztrakt:

Vizsgálataink során az Állatorvostudományi Egyetem hallgatói között végeztünk a kiégés szindrómával kapcsolatos kutatásokat, mely egy nagyobb, a magyar állatorvosok mentálhigiéniai állapotát felmérő kutatássorozat része. Célunk az volt, hogy felmérjük, hogyan változik a diákok hozzáállása az tanulmányaikhoz, az őket körülvevő emberekhez és önmagukhoz. A feldolgozott online kérdőív, melyet 353-an töltöttek ki, 81 kérdésből állt, ebből összesen 15-öt használtunk fel. Az eldöntendő kérdésekre kapott válaszokat kétoldali Cochran-Armitage teszttel vizsgáltuk, a többi kérdésnél pedig Kendall-féle tau rangkorrelációs együtthatót számoltunk. A kérdéseket tematika alapján öt csoportba osztottuk, melyek a következők voltak: „Motiváció az egyetemi tanulmányok tükrében”, „A követelmények következtében létrejött (érzelmi) kimerülés”, „Deperszonalizáció, távolságtartás és cinizmus a tanulmányokkal kapcsolatban”, „Teljesítménycsökkenés és inkompetencia érzése” és „Feszültségoldó módszerek, megküzdési stratégiák”. Ez a felosztás követi a szakirodalomban is használt három dimenziós felosztási rendszert.

Eredményeink alapján kijelenthetjük, hogy a hallgatók az évek során előrehaladva egyre jelentősebb mértékben mutatnak kiégésre utaló jeleket. A család által biztosított támogatás csökkent, az egyetemi közösséghez fűződő érzelmek és az emberekhez való hozzáállás egyre negatívabb értékeket mutatott évről évre. A feldolgozott válaszok alapján a diákoknak a mindennapi teendők elvégzéséhez egyre kevesebb energiájuk van, odafigyelő képességük az évek múltával romlik, egyre kevesebb idejük jut saját magukra. A magasabb évfolyamokba járó diákoknak évről évre nagyobb hányada választana más tanulmányokat, ha az éppen „akkori” eszével dönthetne és a jelentős részük korábban már komolyan fontolóra is vette, hogy egyetemet vált. Ezzel párhuzamosan nőtt azoknak a száma, akik nem ajánlanák ismerőseiknek ezt a képzést. A felsősök közül egyre többen érzik úgy, nincs kellőképpen biztosítva a jövőjük, a különféle terápiákat igénybe vevők száma pedig ezzel együtt folyamatosan nő.

Kijelenthető, hogy az állatorvostan-hallgatók között nem elhanyagolható mértékben megfigyelhetők a kiégés szindróma különböző stádiumai, és ez a képzésben eltöltött évek múlásával egyértelműen romló tendenciát mutat. Ezek az eredmények rámutattak, hogy nagy szükség lenne különféle prevenciós programok bevezetésére, akár már az egyetem első éveitől kezdve. Ezek segítséget nyújthatnak a hallgatóknak a mentális egészségük megőrzésében nem csak az itt eltöltött évek során, hanem a későbbiekben is, felelősségteljes munkát végző állatorvosként, a kihívásokkal teli gyógyító munka során egyaránt.



Előadások listája