Tudományos Diákkör    
 
 
2023. TDK
Felhívás
Meghívó 2023.
» Állatorvos szekciók
TDK zsűri
Biológus szekció
Díjak
Díjazottak
2022. TDK
2021. TDK
2020. TDK
2019. TDK
2018. TDK
2017. TDK
2016. TDK
2015. OTDK
2015. TDK
2014. TDK
2013. TDK
2013. Támop
2013. OTKD
2012. TDK
2012. Támop
2011. TDK
2010. TDK
2009. TDK
2009. OTDK
2008. TDK
2007. TDK
2006. TDK
2005. TDK
2004. TDK
2003. TDK
2002. TDK
Home » Archívum » 2023. TDK » Állatorvos szekciók

Állatorvos szekciók

Magyar és külföldi állatorvostan hallgatók kiégésének összehasonlító vizsgálata
Körtvélyesi Boglárka IV. évfolyam
Állatorvostudományi Egyetem, Állattenyésztési, Takarmányozástani és Laborállat-tudományi Tanszék
Témavezető: Dr. Fodor Kinga

Absztrakt:

Tudományos diákköri munkám keretében bekapcsolódva egy, Dr. Fodor Kinga által vezetett kutatásba, a budapesti Állatorvostudományi Egyetem hallgatóinak mentálhigiénés egészségügyi állapotát vizsgáltam meg új szemszögből. Az kérdőíves felmérésen alapuló vizsgálat során összevetettem a magyar és az angol évfolyamon hallgatók által adott válaszokat.

A kérdőív 81 kérdése központjában az állatorvostan hallgatók kiégése áll, a kérdések segítségével, melyet a Maslach Kiégés Leltár hallgatói változata alapján állítottak össze, felmértük többek között az egyetemhez fűződő érzelmeket, a szenvedélybetegségek meglétét, a mentális betegségek előfordulását, illetve az alapszükségletek kielégítésének mértékét.

Az eredmények szöveg-szöveg közötti összefüggéseinek kiderítéséhez Cramer-féle együtthatót számoltunk és Khí-négyzet próbát alkalmaztunk.

Az eredményekből kiderült, hogy az állatorvostan hallgatók határozottan érintettek a kiégés szindróma tekintetében. A feltevés, miszerint az évfolyamok előrehaladtával a tünetek súlyosbodnak beigazolódott a kérdésekre kapott válaszok alapján. Mivel az angol és magyar évfolyamon tanulók között a legtöbb kérdésnél nem jellemző nagy eltérés, feltételezhető, hogy a származás kevésbé befolyásolja a kiégés mértékét, ehelyett inkább a választott szakmától vagy a megtanulandó tananyag mennyiségétől és nehézségétől függ. A kutatásból egyértelműen látszik, hogy mind a magyar, mind az angol évfolyamon hallgatók nagy arányban küzdenek komoly alvásproblémákkal és fizikai, lelki terhekkel. A válaszokból továbbá kiderül, hogy a hallgatóknak saját bevallásuk szerint is szükségük van mentális segítségnyújtásra, lelki támogatásra.

Összességében kijelenthető, hogy az állatorvosi szakmát választók körében már a tanulmányok során is jelenlévő probléma a kiégés szindróma. Az eredmények alapján egyértelmű, hogy szükséges nem csak opcionális, hanem akár tananyagba iktatott mentálhigiénés segítség, hogy a felmerülő problémák és tünetek leküzdésében a leendő állatorcosok megkapják a megfelelő segítséget. Ugyanennyire fontos, hogy a prevencióra is nagyobb hangsúly legyen fektetve.



Előadások listája