Tudományos Diákkör    
 
 
2023. TDK
2022. TDK
2021. TDK
2020. TDK
2019. TDK
2018. TDK
2017. TDK
2016. TDK
2015. OTDK
2015. TDK
2014. TDK
2013. TDK
2013. Támop
2013. OTKD
» 2012. TDK
Felhívás
Meghívó 2012.
Állatorvos szekció
Biológus szekció
Állatorvos zsűri
Biológus Zsűri
Díjak
Díjazottak
2012. Támop
2011. TDK
2010. TDK
2009. TDK
2009. OTDK
2008. TDK
2007. TDK
2006. TDK
2005. TDK
2004. TDK
2003. TDK
2002. TDK
Home » Archívum » 2012. TDK

2012. évi TDK konferencia

Az állat- és a humán gyógyászati iparág összehasonlító vizsgálata, különös tekintettel a marketingre
Jandó Tamás VI. évfolyam
SzIE, Állatorvos-tudományi Kar, Állat-egészségügyi igazgatástani és agrárgazdaságtani tanszék
Témavezető: Dr. Fodor Kinga

Absztrakt:

A gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök, mind állatorvosi, mind humán orvosi vonalon a gyógykezelések alapjait jelentik. A kutatóintézetek és egyetemek rengeteg kutatást végeznek a különféle hatóanyagok hatásaival és mellékhatásaival kapcsolatban, azonban rendkívül kevés érdeklődést mutatnak az ilyen termékekkel való kereskedés folyamatára. Szakdolgozatomban a két gyógyászati termékcsoport (állat és humán) összehasonlítását tűztem ki célul, részletesebben érintve az iparági hátteret, a jogi szabályozásokat és a piac felosztását, kiemelten megvizsgálva a hozzájuk kapcsolódó marketing tevékenységeket.

Kutatásomban kérdőíves felmérésben a fogyasztók szokásait és az őket érő hatásokat vizsgáltam meg, különös tekintettel arra, hogy mi és milyen súllyal befolyásolja őket a gyógyszerválasztás során. A beérkezett 287 állat- és 213 humán gyógyászati gyógyszerfelhasználást vizsgáló kérdőívre adott válasz mindegyike értékelhető volt. Az első esetében 34, míg a másodiknál 38 volt a kitöltők átlagos életkora. Mindkét esetben a legtöbb kitöltő (44%, ill. 43%) egyetemet végzett, diplomás ember és a többségük nő (72%, ill. 59%). Az orvoshoz járás az emberek esetén havonta, félévente történik (a kitöltők 65%-a), míg az állatokkal csak félévente-évente mennek el rendelőkbe (65%) a tulajdonosok. Ami a gyógyszervásárlási szokásokat illeti, humán vonalon a legtöbben még mindig a gyógyszertárakat preferálják, ezzel szemben az állatorvosi készítményeknél a fogyasztók nyitottabbak az alternatív beszerzési lehetőségekre. Az állatgyógyszerek vásárlását elsősorban annak ismertsége határozza meg, humán vonalon az orvos majd a patikus ajánlása a döntő. A vásárlók mindkét esetben többségében tisztában vannak a termék hatóanyagtartalmával, és állításuk szerint, az ugyanolyan hatóanyag tartalmú gyógyszerek esetén rendszerint figyelembe veszik az árat. A kitöltők által a leginkább ismert humán gyógyszergyártó cégek között, két magyar, a Richter és az EGIS, míg állatgyógyászati vonalon két külföldi, a Bayer és a Pfizer végzett az élen.

A kapott eredmények azt mutatják, hogy a humán gyógyszercégek továbbra is sokkal nagyobb szerepet kapnak a piacon, mint állatorvosi társaik, annak ellenére, hogy van már olyan cég, amelynél két külön divízióban mindkét termékcsalád fejlesztése, gyártása, vagy forgalmazása előfordul. Ezeknél a forgalom alapján összehasonlítva a két csoportot, az állatgyógyászati vonal megközelítőleg a humán gyógyszerforgalmazás tizedét teszi ki.



Előadások listája