Tudományos Diákkör    
 
 
2023. TDK
2022. TDK
2021. TDK
» 2020. TDK
Felhívás
Meghívó 2020.
Állatorvos szekciók
Állatorvos zsűri
Díjak
Díjazottak
2019. TDK
2018. TDK
2017. TDK
2016. TDK
2015. OTDK
2015. TDK
2014. TDK
2013. TDK
2013. Támop
2013. OTKD
2012. TDK
2012. Támop
2011. TDK
2010. TDK
2009. TDK
2009. OTDK
2008. TDK
2007. TDK
2006. TDK
2005. TDK
2004. TDK
2003. TDK
2002. TDK
Home » Archívum » 2020. TDK

2020. évi TDK konferencia

Állatorvostan hallgatók kiégés mutatóinak felméréses vizsgálata a képzésben eltöltött idő függvényében
Paul Róbert VI. évfolyam
Állatorvostudományi Egyetem, Állattenyésztési, Takarmányozástani és Laborállat-tudományi Tanszék
Témavezető: Dr. Fodor Kinga

Absztrakt:

Az Állatorvostudományi Egyetemen, témavezetőm dr. Fodor Kinga által vezetett, a magyarországi állatorvosok általános mentálhigiéniai állapotával foglalkozó kutatássorozatába bekapcsolódva azt vizsgáltam, hogy az Állatorvostudományi Egyetem hallgatóinak mentálegészségügyi státusza, az egyetemhez fűződő érzése, a tanulmányokkal való kapcsolata és egészségügyi állapota hogyan alakul a képzés előrehaladtával. Az említett faktorok közül a napjainkban egyre inkább teret nyerő és az állatorvosok között különösen nagy számban jelentkező kiégésre, vagyis a burnout szindrómára fókuszáltunk az állatorvos utánpótlást jelentő egyetemi hallgatók között. A Maslach Burnout Inventory-Student Version alapján felépített, 81 kérdésből álló online kérdőívnek a hallgatók egyetemhez kapcsolódó érzéseit, a kiégés szindróma hallgatókra szabott dimenzióit és a következményes problémákat felmérő részeit dolgoztam fel és vizsgáltam meg. A beérkezett válaszokat két kategóriával rendelkező (dichotóm) mutatók esetében kétoldali Cochran-Armitage teszttel elemeztük, azoknál a mutatóknál pedig, amelyek több, mint kettő, sorba rendezhető válaszlehetőséggel rendelkeztek, korrelációszámítást végeztünk, mely során a Kendall-féle tau korrelációs együtthatót számítottuk ki.

A vizsgálatok alapján elmondható, hogy a hallgatói kiégéssel kapcsolatos mutatók egyértelműen súlyosbodnak a képzés előrehaladtával szignifikáns pozitív korrelációt mutatva, kivétel ez alól a sikeresség megélése, ahol szignifikáns negatív korrelációt mutattunk ki, illetve a tanulmányoknak a szabadidőre gyakorolt negatív hatása. Különösen figyelemre méltó a stressz indukálta megbetegedéseknek és kórképeknek a képzési idővel arányosan történő emelkedése, amely a végzés előtt álló hallgatóknak már 41,9%-át érinti. Ugyancsak figyelemre méltó, hogy az egyetemen eltöltött évekkel arányosan egyre többen bánják meg, hogy ezt a képzést választották, mert míg az első évesek 75,6%-a jó választásnak, addig a végzés előtt állóknak már csak a fele (49,5%) gondolja, hogy érdemes volt a képzést elkezdeni.

Kutatásunk eredményeit összefoglalva megállapítható, hogy a leendő állatorvosnemzedék már a képzés során érintett a kiégés szindróma problémakörében, amelynek több mutatója a képzés előrehaladtával tovább súlyosbodik. Ezáltal világossá vált, hogy az állatorvosoknál a mentális egészség megőrzés érdekében már a képzés során is helye lenne a különféle prevenciós programoknak.



Előadások listája