Tudományos Diákkör    
 
 
2024. TDK
2023. TDK
2022. TDK
2021. TDK
2020. TDK
2019. TDK
Felhívás
Meghívó 2019.
» Állatorvos szekciók
Állatorvos zsűri
Biológus szekció
Díjak
Díjazottak
2018. TDK
2017. TDK
2016. TDK
2015. OTDK
2015. TDK
2014. TDK
2013. TDK
2013. Támop
2013. OTKD
2012. TDK
2012. Támop
2011. TDK
2010. TDK
2009. TDK
2009. OTDK
2008. TDK
2007. TDK
2006. TDK
2005. TDK
2004. TDK
2003. TDK
2002. TDK
Home » Archívum » 2019. TDK » Állatorvos szekciók

Szekciók

A statisztikai tanulás szerepének vizsgálata a kutyák szótanulásában éber fMRI segítségével
Bozsik Anett IV. évfolyam
Állatorvostudományi Egyetem, Anatómiai és Szövettani Tanszék
Témavezetők: Dr. Andics Attila, Dr. Boros Marianna, Dr. Reinitz László Zoltán

Absztrakt:

Az ember és a kutya között kialakult különleges kapcsolat egyik alapja a kutyáknak az ember kommunikációs jelzései iránt mutatott nagyfokú fogékonysága. Ezek a régóta az ember szociális környezetében élő állatok nap, mint nap ki vannak téve a folyamatos emberi beszédnek. Hasonló körülmények között, a statisztikai tanulás mechanizmusára építve, a csecsemők gyorsan megtanulják feldolgozni a nyelvi ingerekben fellelhető jellegzetes mintázatokat. A kutyák, bár sokkal kisebb mértékben, de szintén képesek a nyelv feldolgozására. Az azonban, hogy milyen idegi mechanizmusok és agyi struktúrák segítségével valósul ez meg, valamint milyen tanulási folyamatok húzódnak a háttérben, egyelőre nem ismert. Mivel a statisztikai tanulás az állatvilágban is egy általánosságban megfigyelt jelenség, kutatásunk célja az volt, hogy megvizsgáljuk ennek szerepét a kutyák szótanulásában és feltárjuk a folyamatban résztvevő agyi területeket.

Funkcionális mágnesesrezonancia-képalkotás (fMRI) segítségével vizsgáltuk, hogy a kutyák felismerik-e a hangok statisztikai eloszlását a folyamatos emberi beszédben. Beszédgenerátorral 32 mp hosszú blokkokat hoztunk létre egyrészt egymást véletlenszerűen követő szótagokból, másrészt mesterséges szavakból, majd ezeket három fázisban játszottuk le a kísérletbe bevont, egészséges, éber állapotú MR vizsgálatokra kiképzett 12 kutyának. Először egy alapozó fMRI mérésen estek át, amit egy tanulási fázis követett, végül a második fMRI mérésben a tanulási folyamat eredményét vizsgáltuk.

A hasonló eljárásokkal készült vizsgálatok eredményeivel összhangban a kísérletben kimutattuk, hogy az akusztikus ingerek feldolgozásában a jobb- és baloldali gyrus ectosylvius medius, a jobboldali gyrus sylvius caudalis és gyrus ectosylvius caudalis agyterületek vesznek részt. Csoportelemzésünk eredményei továbbá azt mutatják, hogy a kutyák képesek neurális szinten megkülönböztetni a kísérletben használt két ingertípust egymástól. A random és szavas feltétel ismételt mérései közötti aktivitáskülönbség mértéke szignifikánsan eltért a két kondíció között a gyrus sylvius rostralis-t és a nucleus caudatus-t is magába foglaló agyterületeken (klaszter szintű pFWE<0.05). A statisztikai alapokon nyugvó szótanulás a kutyáknál tehát egy másodlagos hallókérgi terület részvételével valósul meg, amely eredmény egybecseng a humán adatokkal.

Az MRI és fMRI vizsgálat egyre inkább igényelt és elérhető diagnosztikai eljárás, különösen a központi idegrendszeri érintettség gyanúját felvető esetekben. Vizsgálati eredményeink a beszédértés konkrét anatómiai struktúrákhoz rendelésével segítik a pontosabb diagnózist és felhívják a figyelmet arra, hogy a kutyák viselkedésbeli változásakor gondolni kell a nyelvfeldolgozásban szerepet játszó területeket érintő elváltozásokra is.

Jelen eredményekre alapozva tervezzük a kutatás további fázisaiban a megtanult szavak felidézésében résztvevő agyterületek feltárását esemény alapú fMRI vizsgálat segítségével.



Előadások listája