Tudományos Diákkör    
 
 
2024. TDK
2023. TDK
2022. TDK
2021. TDK
2020. TDK
2019. TDK
2018. TDK
2017. TDK
2016. TDK
2015. OTDK
2015. TDK
2014. TDK
» 2013. TDK
Felhívás
Meghívó 2013.
Szekciók
Zsűri
Díjak
Díjazottak
2013. Támop
2013. OTKD
2012. TDK
2012. Támop
2011. TDK
2010. TDK
2009. TDK
2009. OTDK
2008. TDK
2007. TDK
2006. TDK
2005. TDK
2004. TDK
2003. TDK
2002. TDK
Home » Archívum » 2013. TDK

2013. évi TDK konferencia

Mozart-szonáta hatása a patkányok tanulási képességére
Horváth Krisztina I. évfolyam
SzIE, Állatorvos-tudományi Kar, Állattenyésztési, Takarmányozástani és Laborállat-Tudományi Intézet
Témavezető: Dr. Fekete Sándor György

Absztrakt:

Az ún. Mozart-hatáson emberek esetében a zenének a tanulási képességet és idő-, valamint térérzéket javító hatását értik. Az állatok hippokampusz-függő tér tanulás és memória teljesítményét 8-karú labirintusban, a spontán explorációját porondteszt (PT) készülékben vizsgálták. A csoportonként tizenkettő fiatal felnőtt hím patkánynak az egy hetes adaptációs (habituációs) héten napi két, majd az információ-rögzülés (bevésés) hetétől – további 9 héten át – (a tesztszobában töltött 20 perces akkomodációs idő letelte után) naponta egyszeri alkalommal 8,5 percig sugározták Mozart D-dúr zongoraszonátáját (K 448). A tesztszobákban háttérzajként 40 dB fehér zajt biztosítottak, a megvilágítás 25 lux fényerejű volt. A kontrollcsoport nem részesült a zenei ingerekben. Az állatok vizelet- és bélsárürítésének számát a PT-vizsgálat során egyedileg följegyezték, az élősúlyokat a kísérlet alatt naponta mérték. A 10. hét végén csoportonként 6-6 állat farokvénás véréből vérkép- és biokémiai vizsgálatot végeztek. A boncolás során az eltávolított agy, thymus, szív, tüdő, máj, lép, vesék és mellékvesék tömegét lrmérték, majd csoportonként 6-6 patkány esetében szövettani mintát vettek a csecsemőmirigyből és a mellékvesékből. A Mozart-zene hatásának kitett csoport téri memória teljesítménye a kontrollhoz képest szignifikánsan jobb eredményt mutatott a referenciamemória (59,76±4,24 ill. 75,36±5,53%, p=0,00155), a 2 hét pihenés utáni fölidézés (83,42±3,06 ill. 88,78±2,74%, p=0,01929) és a tartós 4 órás munkamemória retenciós (60,52±2,49 ill. 65,97±2,87%, p=0,01258) tesztek esetében. A PT-ben mért spontán exploráció a csoportok között nem különbözött szignifikánsan. A 10 héten keresztül megfigyelt explorációváltozás ütemét csak az állatok életkora befolyásolta, a zenei hatás nem. A két csoport emócionális állapota, továbbá élősúlya, illetve a lép, csecsemőmirigy, vese, és mellékvese relatív szervtömege nem mutatott lényeges eltérést egymástól. A patkányok súlygyarapodási ütemét a zene nem befolyásolta. A "zenés" állatok szív és máj 100 g élőtömegre vonatkoztatott relatív szervtömege szignifikánsan kisebbnek bizonyult. A csecsemőmirigyből és mellékvesékből végzett általános kórbonctani, -szövettani vizsgálatok nem mutattak tartós stressz-állapottal összefüggő elváltozásokat, azonban a „zenés” csoport vérszéruma emelkedett kortizolszintet és magasabb vércukorértéket mutatott. Összegezve, az alkalmazott humán Mozart-szonáta alkalmas volt a patkányok hippokampusztól függő téri tanulás képességének javítására, de spontán explorációjukat gyakorlatilag nem módosította. A zene krónikus stresszt vagy szorongást nem okozott az állatoknak, de a tanulási folyamatokat és a memóriarögzülést segítő mértékű enyhe stresszt igen.



Előadások listája