|
||||
Home
» Archívum
» 2013. TDK
2013. évi TDK konferenciaPliskó Anna Martina V. évfolyam SzIE, Állatorvos-tudományi Kar, Belgyógyászati Tanszék és Klinika Témavezető: Dr. Balogh Márton Az esetalapú oktatás az utóbbi években világszerte egyre nagyobb teret nyert az orvosi képzésben. A klinikai gondolkodásmód elsajátításának fontos elemévé vált, a hallgatók bizonyítottan nagyobb önbizalommal kezdik el pályafutásukat a diploma megszerzése után, ha részesültek ilyen képzésben. Dolgozatom során az esetalapú oktatás öt különböző módszerét hasonlítottam össze. A vizsgálat céljai között szerepelt annak a meghatározása, hogy melyik módszer a leghatékonyabb és legkönnyebben kivitelezhető, illetve beilleszthető az oktatási modulba. Ennek érdekében diákok és oktatók véleményét is felmértük az egyes módszerekkel kapcsolatban. A tesztelt esetbemutatási típusok egyike volt a papíralapú módszer, mely során több egymásra épülő lépcsőn keresztül juthattak el a diákok a végső diagnózis felállításához. Második módszerként az e-mail alapú esetbemutatást vizsgáltuk, a harmadik oktatási típus pedig egy HTML alapú virtuális beteg által demonstrált eset volt. A négyes számú módszer egy 3D-s szimuláció kapcsán modellezett betegbemutatás volt, végül, de nem utolsó sorban egy élő beteggel kialakított szerepjáték keretében esetbemutatást értékelhettek a hallgatók és az oktatók. Azoknak a diákoknak, akik részt vettek a kutatásban egy előre elkészített online kérdőívet kellet kitölteniük az adott módszer alkalmazhatóságára, a rájuk gyakorolt érzelmi hatásokra és szakmai önbizalmuk, valamint klinikai döntéshozatali képességük fejlődésére vonatkozó kérdésekkel kapcsolatban. A résztvevő oktatók a VETED 2013 konferencián, Dublinban egy workshop keretein belül értékelhették a módszereket. Dolgozatomban a hazai állatorvosi képzés fejlesztésének lehetőségeit, a magasabb szintű szakmai tudás elsajátításának és a klinikai döntéshozó képesség kialakításának lehetséges útvonalait igyekeztem feltérképezni. Az eredmények alapján megállapítható, hogy az egyes módszerek valósághűsége egyenes arányosságban áll a diákok szakmai önbizalmára gyakorolt hatással, azonban a bonyolultabb módszerek megvalósíthatósága több kérdést is felvetett az oktatók részéről. Kulcsszavak: esetalapú oktatás, problémaalapú oktatás, orvosi képzés, virtuális beteg, szimuláció Előadások listája |